Dark Mode Off / On
[instagram-feed]
Semesterresor

Dag 2 i Idre – Att bestiga Städjan och att överleva.

Jag gick upp 7:30 på morgonen för att hinna duscha och sminka mig innan frullen.  Vi lämnade stugan, jag hade inte förstått att vi skulle vandra så pass långt som vi skulle. 7km dit och 7km tillbaka till bilen. Att vandra upp mot Städjan var helt okej, men när vi väl var där. Jag trodde seriöst att jag skulle dö, det var en nära döden upplevelse vill jag berätta. Hur brant som helst och jag gav upp vid flera tillfällen tills vi väl nått toppen. Jag kände mig stolt först imorse över den saken, innan undrade jag mest om jag eventuellt var totalt knäpp som gav mig ut på detta. Men det var verkligen vackert, jag rekommenderar folk att besöka Idre och titta på naturen där vid fjällen. Vi såg fler renar och jag fotograferade så klart, vilka häftiga djur!

001

Riktigt fina djur!

016

Stod nöjda och åt vid vägkanten.023

Precis innan vi började gå. Ni ser Städjan i bakgrunden. När mitt sällskap

sa att vi skulle dit trodde jag det var ett skämt.

034

Lite närmare men ändå inte framme.

039

Uppe på Städjan. Jag var i chock, trodde jag skulle dö vid
flertalet tillfällen på vägen uppför. Men vad vackert det är!

041

Så fint! Helt otroligt!
046

Fika är sjuktgott när man kämpat med att ta sig upp i flera timmar!

IMG_4574.JPGJag var nöjd när vi väl var framme!

Efter Städjan gick vi då tillbaka igen, den vägen kändes verkligen lång och så himlans massa knott, mygg, fästingar och flugor. Blev tokig vid flertalet tillfällen. Något som är riktigt tufft när man är på fjället är att om du blir kissnödig lär du hålla dig. Tur att man är lärare med superblåsa… Hittade en buske till sist, trodde aldrig att det kunde vara så skönt att få kissa!

051

När vi kommit tillbaka till vägen så kom vi ut på ”fel” parkering. Då gav jag upp, jag orkade inte gå en meter till och William som inte var trött alls ropade ”Mamma det är 10 meter” jag bara, du jag stannar här ni får hämta mig. Jag hade ont i muskler jag inte ens visste att jag hade. Satte mig och kollade chockerat på Städjan och undrade om jag faktiskt varit där? Eller om det var en dröm!

Efter Städjan åkte vi till Idre Fjäll, där åt vi mat på deras Pizzeria. Inte Pizza då, jag åt Kebabtallrik vilket var jättegott och sedan gick vi in på Intersport och köpte badbyxor åt William, jag köpte två enklare plagg för 199:- för två. Kläderna jag hade denna dagen var helt nedsvettade så behövde något fräscht inför söndagen.

Vi gick sedan ner för att spela minigolf. Eller mitt sällskap spelade, jag skrev poängen. Min röv brände som eld så jag trodde jag skulle dö om jag böjde mig framåt. Björn vann men alla var på glatt humör.

053

Efter vi varit på Idre fjäll, drog vi och kikade på Trollberget tror jag det heter. Människor har byggt upp en trollby där och dessutom finns det en spännande skylt, där man ska gissa åt vilket håll bilen rullar. Detta vill jag rekommendera!

082

Efter besöket i Trollbyn så åkte vi mot en liten sjö Björns syster alltid velat bada i, jag låg kvar i bilen och lyssnade på tystheten. Alla återvände till bilen snabbt, det var tydligen iskallt i sjön och både William och Björns syster tyckte inte det var värt att bada någon längre stund där. Vi åkte då mot stugan och dumpade av dem, och åkte till Idres ICA för att handla. Jag köpte en drickyoghurt till middag, de andra åt spagetti carbonara. Jag var så mätt sedan middagen, vi slog igång bastun igen och medan den blev varm spelade vi spel och jag drack ett glas rosé. Sen in i bastun och jag tror jag kan tacka den för att jag inte har jätteont i musklerna idag.

Denna lördag i Idre var fantastisk, och jag rekommenderar andra att åka dit!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Madeleine Stenberg

Orsakulla född (840211) boende i Falun. Mamma sedan 2004. Bor med min mellanpudeltik Lizzla född (230225), hon kom till min efter att hennes älskade och saknade storasyster Skilla (190919) dog framför mina ögon i en bilolycka den 15 april 2023..Jag älskar folkdräkt, finporslin och dalainspiration. Är glad, men reserverad och lugn men även harmonisk. Bloggen startade 2004 som en graviditets- och bebisdagbok. Idag är det så mycket mer!
Jobbar som examinerad specialpedagog, och speciallärare i språk, läs- och skrivutveckling med lärarexamen & förskollärarexamen i grunden. Är utbildad FUR-doula, hjälpmamma och kursledare hos Amningshjälpen.

Upptäck mer från Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv!

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.