Vem är jag.
Min webbplatsadress är: https://www.saramadeleine.se.
Vilka personuppgifter samlar jag in och varför jag samlar in dem
Kommentarer
När besökare lämnar kommentarer på webbplatsen samlar jag in de uppgifter som visas i kommentarsformuläret samt besökarens ip-adress och user agent-sträng som hjälp för detektering av skräpmeddelanden.
En anonymiserad sträng som skapats utifrån din e-postadress (även kallat hash-värde) kan komma att sändas till tjänsten Gravatar för att avgöra om du finns registrerad där. Integritetspolicyn för tjänsten Gravatar finns på https://automattic.com/privacy/. När din kommentar har godkänts kommer din profilbild att visas publikt tillsammans med din kommentar.
Media
Om du laddar upp bilder till webbplatsen bör du undvika att ladda upp bilder där EXIF-data inkluderar data från GPS-lokalisering. Besökare till webbplatsen kan ladda ned och ta fram alla positioneringsuppgifter från bilder på webbplatsen.
Kontaktformulär
Cookie-filer
Om du lämnar en kommentar på vår webbplats kan du välja att spara ditt namn, din e-postadress och webbplatsadress i cookie-filer. Detta är för din bekvämlighet för att du inte ska behöva fylla i dessa uppgifter igen nästa gång du skriver en kommentar. Dessa cookie-filer gäller i ett år.
Om du har ett konto och loggar in på denna webbplats kommer vi att skapa en tillfällig cookie-fil för att kontrollera om din webbläsare accepterar cookie-filer. Denna cookie-fil innehåller ingen personligt identifierbar information och försvinner när du stänger din webbläsare.
När du loggar in kommer vi dessutom att skapa flera cookie-filer för att spara information om din inloggning och dina val för utformning av skärmlayouten. Cookie-filer för inloggning gäller i två dagar och cookie-filer för layoutval gäller i ett år. Om du kryssar i ”Kom ihåg mig” kommer din cookie att finnas kvar i två veckor. Om du loggar ut från ditt konto kommer cookie-filerna för inloggning att tas bort.
Om du redigerar eller publicerar en artikel kommer en extra cookie-fil att sparas i din webbläsare. Denna cookie-fil innehåller inga personuppgifter utan anger endast inläggs-ID för den artikel du just redigerade. Den gäller under 1 dygn.
Inbäddad innehåll från andra webbplatser
Artiklar på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (exempelvis videoklipp, bilder, artiklar o.s.v.). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig precis på samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen.
Dessa webbplatser kan samla in uppgifter om dig, använda cookie-filer, bädda in ytterligare spårning från tredje part och övervaka din interaktion med sagda inbäddade innehåll, inklusive spårning av din interaktion med detta inbäddade innehåll om du har ett konto och är inloggad på webbplatsen i fråga.
Analys
Vilka jag delar dina data med
Hur länge jag behåller dina uppgifter
Om du skriver en kommentar kommer kommentaren och dess metadata att sparas utan tidsgräns. Anledningen till detta är att jag behöver kunna hitta och godkänna uppföljningskommentarer automatiskt och inte lägga dem i kö för granskning.
För användare som registrerar sig på er webbplats (om sådana finns) sparar jag även de personuppgifter de anger i sin användarprofil. Alla användare kan se, redigera eller radera sina personuppgifter när som helst (med undantaget att de inte kan ändra sitt användarnamn). Även webbplatsens administratörer kan se och redigera denna information.
Vilka rättigheter du har över dina data
Om du har ett konto eller har skrivit några kommentarer på denna webbplats kan du begära en exportfil med de personuppgifter vi har om dig, inklusive alla uppgifter du har gett oss. Du kan också begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig. Detta omfattar inte eventuella uppgifter som vi är tvungna att spara av administrativa, legala eller säkerhetsändamål.
Vart skickar jag dina uppgifter
Kommentarer från besökare kanske kontrolleras via en automatiserad tjänst för detektering av skräppost.
Din kontaktinformation
Ytterligare information
Hur vi skyddar din information
Vilka procedurer vi har för dataläckor
Från vilka utomstående parter vi tar emot data
Vilket automatiserat beslutsfattande och/eller profilskapande vi gör med våra användaruppgifter
Branschkrav om delgivning av information
Kan man inte bara stänga av sociala medier…
Väldans, så dyr är inte min tandhygienist.
Finns väl olika sätt räkna dagar?
Förr firade vi namnsdagar, lite fika och små presenter.
Att vara människa är inte lätt.
Jo sociala medier men frågan var vad jag önskar för knapp i vardagen, och det är inte internet för mig. Jag hade önskat mig en som man kunde stänga av människor IRL.
Tandvården är på tok för dyr och det har blivit lite av en klassfråga. För egen del tänker jag att den behöver inte vara gratis utan ingå i den allmänna sjukvården med samma taxa som för ett läkarbesök. Ibland tänker jag att barnbidraget skulle behovsprövas. Vet att bidraget går till barnet men i vissa familjer kan summan segla in på ett sparkonto i alla år medan för vissa familjer eller ensamstående är det avgörande för att klara vardagen.
Glasögon har blivit väldigt dyrt men man har ju inget val 🙁 Grundläggande och viktiga behov som läkarbesök, tandläkarbesök, läkemedel och glasögon borde alla ha råd med.
Verkligen sånt borde vara i samma som vården, och lika så glasögon och andra hjälpmedel. Människor borde ha rätt till drägligare liv.
Tror du och jag har väldigt mycket lika värderingar. Vårt svar på 2 tyder i alla fall på det 😉 Känns galet att i 2026 att vi fortfarande håller på och ser medicin, medicinska hjälpmedel, vatten och mat som är något bara ”rika” har råd med. Det borde finnas en minimigräns för människors värdighet… Vi måste inse ett människovärde!
Ja du, instruktioner skulle behövas för mycket! 🙂
Precis, det är ju helt sjukt egentligen vad saker kostar och att bara vissa ska få ta del av det.
ja tack till gratis eller billigare glasögon. Ärvt grön starr o det kan man ju inte hjälpa.Helger med olika teman kan man ju skapa själv. Mer sommar och varma dagar vill jag ha. Har du många som skriver dumt när du vill ha blockeringsknapp?
Ja verkligen, helt sjukt att sånt ska kosta vad det gör. Nej, men brukar blocka folk på nätet ofta när jag ser vissa åsikter. Som jag skriver här önskar jag en som man kan blockera folk i vardagen med. Alltså i verkliga livet utanför internet
ja det håller jag med om. En del kan ju säga saker som inte är trevliga. Trevlig helg till dej och dina fina vovvar. kram.
Ja visst är det så tyvärr.
Det går ju att blockera personer på sociala medier, men jag tror jag förstår vad du menar 🙂 Att inte behöva läsa allmänt bajs som många skriver i olika flöden. Det har ju blivit så hårt och elakt klimat.
Nåt extra som förgyller hösten, en ledig dag, det vill många ha.
Gratis vård i olika former också, eller billigare, och just då tandvård.
Ha en fin fredag!
Jo men det går inte IRL som jag skriver att jag önskar att det gick 😉 . Vad borde det finnas en knapp för i vardagen? (En blockeringsknapp som finns på nätet) vill ha samma IRL.
Jag gillar skarpt ditt förslag på att fira tacksägelse under november, det är verkligen mörkt å dystert på hösten å tacksamhet kan man väl inte uppmärksamma för mycket…
Önskar dej en skön fredag ❤
Ja det skulle vara trevligt tror jag. Kanske är dags för det 😊.
instämmer helt med svaren på tvåan, trean och fyran!
Så roligt att vi är flera 😊
Oj, undrar vilka du skulle vilja blockera – men kan förstå känslan … 😀
Är ofta otrevliga människor skulle jag säga. 😂
Japp, tandvård och glasögon borde vara gratis för alla, håller med dig!
Och fler dagar vill jag också ha, främst sommardagar 😉
Ha en fin helg!
Verkligen, en dag kanske?
Är (som vanligt) helt överens med dig. Roligt att vi båda två vill instifta Thanksgiving även här i Sverige. Tänk, äntligen en vettig import från USA:-)
Så kul! Vi får promota saken i höst
Ja nog är vi rörande eniga om mycket som borde rättas till. För din och alla andra husdjursägares skull hoppas jag också att man rensar upp i djungeln av kostnader för att ha hund eller katt. Jag hade hund i 30 år, kostnaderna skenade iväg för varje år som gick. Värst är ju veterinärerna där man inte får ens en beräknad kostnad när man lämnar in sitt djur för behandling.
Håller helt med dig, priserna skenar. Det är helt galet! Folk får betala många 10000 för djur.