Tyckte den här artikeln var rätt rolig. Jag är en typisk klottrare, målar ofta när jag sitter och lyssnar på folk. Jag ogillar att sitta still och enbart lyssna som i skolan eller när jag talar i telefon. Om någon ringer till mig brukar jag gå runt eller så plockar jag ur diskmaskinen, börjar plocka ur blomblad, vattna blommorna eller som mamma var så irriterad på förr borsta tänderna. Haha, det händer också att jag bläddrar i en tidning samtidigt som jag talar i telefonen. Jag har nämligen sjukt svårt för att enbart lyssna rakt upp och ner, sånt känns som slöseri med dyrbar tid. Jag antar också att det var därför jag gärna drömde mig bort när jag gick i grundskolans tidigare år, för jag verkligen avskydde att enbart sitta och lyssna utan att ha något att göra med händerna. Det är också en skillnad mellan att bli vuxen och vara barn, fortfarande så finns det en förförståelse om att småbarn inte ska göra annat en rakt upp och ner lära sig att lyssna. Ändå vet man att teorier som Gardner, tyder på att vi lär oss olika. Jag vet till exempel att jag lär mig bäst när jag sitter och lyssnar och får måla samtidigt, då får jag in all information och kan därmed även memorera bättre. Men har jag inget block med mig blir det genast en långutdragen stund där jag känner att jag borde gjort så mycket annat. Jag önskar att fler lärare kunde stoppa pennan i handen och ett papper framför de små eleverna i skolan och låta dessa måla, kanske klassrumssituationen blir något lugnare då. För även om vissa lär sig genom att lyssna rakt upp och ner gör inte alla elever det, och något lärare måste fråga sig varje dag enligt mig är; Är jag här för min skull? Eller är jag här för att alla elever ska få ut det mesta av lektionerna?
Självklart funkar inte papper och penna alla dagar, men ibland är jag övertygad om att det faktiskt är bättre att låta vissa elever måla och lyssna via den vägen, istället för att tjafsa om att det ska kolla mig i ögonen. Men det är min egen lilla tanke, hur som helst så stämde artikeln in en hel del på mig, blommor & fjärilar målar jag otroligt ofta och texten därför var ju verkligen träffande.

5 kommentarer

  1. Tack för ditt fina inlägg!

    Härligt att läsa att det finns fler som behöver klottra för att klara av att lyssna lite längre tid. Några minuter om det är intressant går ju bra om man aktivt får delta i det som sägs med jämna mellanrum som i ett samtal tex.

    Härligt är det också att läsa om hur du ser på elevers möjligheter till att lyssna och lära i skolan. Det är lätt att tro att man “är dum i huvudet” och har svårt att lära om man inte orkar lyssna när det är tråkigt ämne eller tråkig lärare.

    Lycka till med dina studier!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Madeleine Stenberg

Orsakulla född (840211) boende i Falun. Mamma till William född (041003), i hemmet bor också mellanpudeltiken Skilla (190919). Jag älskar folkdräkt, finporslin och dalainspiration. Är glad, men reserverad och lugn men även harmonisk. Bloggen startade 2004 som en graviditets- och bebisdagbok. Idag är det så mycket mer!
Jobbar som examinerad specialpedagog, med lärarexamen & förskollärarexamen i grunden. Är utbildad FUR-doula, hjälpmamma och kursledare hos Amningshjälpen.

%d bloggare gillar detta: