Idag under seminariet kom det upp om läxor i matematik. Hur lärare ofta väljer att skicka en uppgift på elever som inte förstått uppgiften med sig hem, att det istället för att vara något som vi ALLA är inlärda på är någonting bra egentligen är något dåligt och något som INTE alla är bra för alla elever. Jag kände äntligen TACK, jag minns när jag var barn och fick med min matte läxor jag hatade dom, till saken hör att jag hatade alla former av läxor för det kändes som man fick sitta med dom HELA eftermiddagen. När ens vänner (som var duktiga) fick vara ute och leka fick jag som var svag sitta inne och läsa och traggla hela kvällen. Jag minns hur jag liksom grät inombords kände mig som den mest usla människan i hela världen som inte fick leka med dom andra utan sitta där med min jävla matte och känna mig totalt dum i huvudet för jag inte förstod, att göra uppgifterna som jag inte hunnit med eller snarare förstått i skolan. Det som kan fram var att många elever aldrig lär sig talen man lär sig att upprepa dom man aldrig att LÄRA sig dom. Att vi lär oss att 5×5 är 25 men varför det är så får aldrig eleverna egentligen veta det bara ÄR så. Jag känner hur skrämmande detta faktiskt är. Jag är emot läxor och har nog alltid varit detta. En läxa ska inte vara straffarbete och något som DU lyckades inte med detta därför får du ta med den hem. Det är inte okej att låta elever få känna sig DÅLIGA bara för att läraren inte lyckats lära ut åt eleven. Jag tänker också att läxor är så himla orättvist också, det finns elever med JÄTTE bra förutsättningar som har föräldrar som ägnar all sin tid på kvällen åt barnen, men så finns det som föräldrarna som inte gör det. Dom föräldrarna som kanske jobbar kvällar och nätter, dom föräldrarna som är ensamstående eller kanske med utländska. Föräldrar som GÄRNA vill hjälpa eleven men aldrig fått lära sig själva, många föräldrar som kommer från samhällsklasser där man kanske aldrig gick ut nian, där man helt enkelt liksom mig skolkade och vägrade vara där för man helt enkelt kände , VAD tjänar det till? Ofta när man diskuterar föräldrar som inte lägger ner sin själ i barns skolgång tänker folk ”ÅH vilken dålig förälder”, men så tycker inte jag. Jag tänker att det nog finns en anledning. HUR ska någon som kanske inte själv förstått sambandet mellan 5×5=25 kunna lära ut detta till sitt barn? HUR ska ett barn som har föräldrar som jobbar kvällar eller bor i ett hem med missbruk som aldrig talas om, för MÅNGA tror att alkoholism vet alla om, dock är det en sjukdom som inte alls behöver synas och barn är dom bästa att skydda de personer som dom älskar mest. Därför så går kanske dessa barn 9 år i grundskolan utan att NÅGON förstår anledningen till deras skolhat och oförmåga att komma vidare i skolan, dessa elever straffas inte bara för deras uppväxt dom straffas också för att dom inte förstår och känslan av att vara totalt dumma i huvudet. Jag anser att läxor inte ska behöva finnas i ett samhälle 2010, jag tycker att vi i SKOLAN ska få mer pengar för att I skolan kunna hjälpa barnen. För dom utan förutsättningar hemifrån ska inte behöva lida för deras föräldrar, dessa barn ska ha samma rättigheter som alla andra barn och ungdomar.
Håller med om det du skriver.. Men samtidigt blir det en svår balansgång, jag stack tex ut åt andra hållet. Många gånger fick jag gå vidare till nästa klass’ övningsbok, men det gick förstås inte alltid. Tycker det är viktigt att skolan ser och tar hänsyn till ALLA barn, både långsamma och snabba, oftast blir det nog tyvärr en kompromiss då klassen får hålla sig i mitten.
Problemet som jag ser det är att skolans personal fortfarande har någon slags syn att eleven går där för deras löns skull. Eleven går där för att lära sig och inte på lärarens villkor det är därför jag inte tycker att det är okej med läxor, elever som är snabba ska få vara snabba få NYA böcker osv. Elever som är svaga ska få HJÄLP. Det är inte okej att på något vis stoppa elever i deras utveckling för att LÄRARNA inte hinner med, det är egentligen bara bullshit det där med ”tiden” som inte räcker till. Det var likadant för 10 år sen och säkert ännu längre tillbaka. ELEVERNA är inte där för skolans skull och då får skolan anpassa sig efter eleverna, eleverna ska inte anpassa sig efter skolan.
sv; hihi ah det gör vi 🙂
vad gör du?
Inte mycket du då?
SV: haha ja juste ;D får väl ta och lämna ett spår jag också då ^^
hur är det annars då? 🙂
bara bra med dig?
sv: haha okej 🙂