Haha, tycker det är kul med folk som ger nyårslöften som typ, gå ner i vikt, börja träna och sånt där tjafs. MENAR har man inte gjort det innan varför skulle man då börja den 1 januari? Seriöst?

Jag tänker inte ge några nyårslöften tänker leva som jag alltid gjort. Ha bantning i huvudet hela tiden, njuta av livet när jag tänker att VA fan en godis skadar inte och njuta av varje minut som mamma till William. I år fyller han SJU ÅR. Lite sjukt, för 7 år sedan under den här tiden någon gång flyttade en William in i min mage. Sju år sedan, lätt att minnas just det då det var i Januari, jag hörde en röst tala om på farmors begravning att jag var gravid och jag minns att jag tänkte VAD? Folk får säga vad dom vill om den saken men jag visste någonstans att det var sant. Sjukt att mitt lilla barn blir sju år I år. SJU liksom, jag minns när jag fyllde sju, började ettan och allt det dära. Fast nu förtiden börjar ju barnen i skolan ett år tidigare, men inte då. Då låg “lekis” i egen byggnad och vi höll inte alls på med samma förskoleklass pedagogik som barnen gör nu. Jag är ändå något skeptisk till att sexåringarna ska in i skolan så tidigt. Vissa av barnen är liksom 1 år yngre än de andra. Skolan är inte individ anpassad och jag kan tycka att det är fel att ett barn född första januari ska gå i samma klass som ett barn född 31 december, att vi dessutom förväntar oss att dessa barn ska ligga på samma nivå är ju befängt! Lägg en bebis född i januari 2010 bredvid en bebis född 31 januari 2010 och säg att dessa två barn är på exakt samma nivå. PÅSTÅ att dessa två ska kunna exakt samma saker och förvänta dig dessa krav av barnen. Kan NÅGON tycka att det är helt rimligt? Det märkliga är att hela tiden i förskolan, inte förskoleklass utan förskolan. Så är det på en bra förskola individ anpassat och barnen delas sällan in efter ålder utan kunskap för just det barnet. Det betyder med andra ord att alla barnen får leka och lära utifrån SIN nivå inte sin ålder. Jag personlig tror på de viset att det både är mer stimulerande och dessutom rättvist för alla barnen. Men i skolan finns det alltid ett motstånd för sånt här, det är inte riktigt så att det är ett okej argument för vi har i ryggmärgen att ALLA sexåringar ska börja förskoleklass (dessa sexåringar är det ändå en grupp som är femåringar på), alla sjuåringar ska börja ettan och kunna lika mycket även här samma dilemma. Våran seminarieledare när jag läste pedagogiskt arbete 1 berättade att i ett land börjar alla barn skolan samma dag som barnet fyller sju år. På något vis tycker jag att det här verkar mer rimligt. Istället för att förvänta dig att alla barn ligger på samma nivå trots stor ålderskillnad går barnen i skolan efter dagen fyller på istället. Jag kan tycka att systemet verkar mer rättvist, men det är då min åsikt.

William min trötta lilla son, ligger och SOVER fortfarande. Han brukar aldrig sova så här länge. Men jag lever med mottot att är du trött ska du sova, är du hungrig ska du äta och lev livet varje dag.

Nu ska jag duscha!

12 kommentarer

  1. Nä, det där me nyårlöften är ju en smula humor tycker jag. 😉 Eller i al f folk som tänker ta det seriöst! 😛
    Jag brukar aldrig ge nyårlöften inte sen jag var tonåring tror jag.
    Så därför tänkte jag göra de i år, en hel massa på ett humorisktiskt sätt. Fast eftersom jag inte är direkt seriös me de så har jag inte ens kommit på alla än. ^^
    Men bara för att göra de som en kul grej så tänkte jag lägga upp alla i bloggen sen… He he…

  2. Håller med om resonemanget kring nyårslöften!

    Vad gäller skolan så måste man ju dra gränsen någonstans… Har också hört att de finns där alla börjar på födelsedagen, men hur skulle det fungera praktiskt? Ett barn = en klass ? En lärare & en planering per barn? Låter som en fruktansvärt kostsam utopi!

    Sen så om jag jämför Tindra och William, så tycker jag inte det är direkt märkbart att han är nästan 1 år yngre än henne. Har ju följt dig rätt länge och tycker de verkar hyfsat jämnåriga ändå 🙂

    1. Malle – Som jag förstått det så går dom i samma klass men börjar från sjuårsdagen och därav så får barnen arbeta ifrån den nivån, del vill säga, barnen får böcker och sådan efter åldern. Kommer dom sedan snabbare fram får dom nya böcker. Men här i Sverige bromsas ju ofta elever som är tidiga till exempel, det blir ju som jag ser det väldigt tråkigt för dom elever som är snabba och lär sig kvickt på samma sätt som skolan blir för tuff för dom elever som kanske inte läser lika snabbt. Det är trist, hade ju varit bra om skolan var mer individ anpassad tycker jag. Att dom fick jobba efter nivå istället för att dom ska jobba efter ålder :/ .

      Jag tror William är rätt tidig på vissa saker, eller ja han har alltid varit nyfiken och velat lära sig saker och så. Men finns ju andra barn som är lika gamla som det är jätte tufft för. Tänker mycket på såna barn 🙂

      1. Jovisst, så förstod jag det också! Men jag menar att det i princip blir så att ett barn blir en klass. På så sätt att ALLA jobbar i SIN egen takt. Visst är det säkert bra på sitt sätt, men det blir en fruktansvärt massa mer jobb och MYCKET mer kostsamt! Plus att barnen inte får sällskap och nytta av varandra på samma sätt.

        På Tindras skola är det ändå bra anpassning. De som behöver, dvs Tindra tex som kunde läsa och skriva året innan hon började, har fått arbeta på en högre nivå än de andra. Hon hade väl undrat lite varför hon inte gjorde samma som alla andra, men då har ju fröken förklarat att hon “låg före” 🙂

        Och som sagt, även fast hon är före på många saker så tycker jag inte det är helt uppenbart att det skiljer nästan 1 år mellan henne och din William 🙂 Jag tror att det är helt överdrivet att individanpassa på millimetern. Bättre att ha en “allmän” nivå och sedan sänka eller höja den för de som behöver 🙂

        1. Malle – Problemet är att det missbrukar mycket i olika skolor. Beroende på vilken skola barnen går i. Vissa förskoleklasser tex jobbar stenhårt med böckerna som barnen sedan får läsa i ettan (hört detta av andra jag studerat med), sedan när barnen börjar ettan så tycker dom skolböckerna är skit tråkiga för dom får göra repris igen, andra förskoleklasser arbetar bara med trulle. Sen finns det en tredje som bara har som lek hela dagarna. Personligen tycker jag nog att det istället borde vara så att barnen ska få arbeta efter kunskap. Vet en skola jag läste om i lärarförbundet tidning som tagit bort klasser, istället så fick eleverna gå fritt från 1-6, tex om ett barn var snabb i matematik kunde den få läsa 5ans matematik redan i trean, sen om barnet istället då var “svag” i svenska kunde de barnet ligga i 2ans svenska bok. På så vis så fick barnen arbeta efter olika nivåer och kunde därför sedan utvecklas efter att känna att dom kunde något. Jag tror den metoden är väldigt bra.

          1. Ja, det finns nog bra och dåliga sidor till allt…
            Jag är iaf nöjd med Tindras skola än så länge. Och eftersom det är en F-2 skola så borde det inte bli någon dubbel läsning 🙂

          2. Malle – Jo, tyvärr är nog dom dåliga skolorna dom som syns mest också.
            Gillar Williams skola med väldigt bra och pedagogisk men eftersom jag ska bli lärare så ser jag också kritisk på många skolor och dess pedagogik eller brist på.

  3. Min brorsas son är född 31/12 och han lärde sig läsa och skriva för iallafall 2 år sedan. Alltså tidigare än Melvin som inte haft ngt intresse att försöka alls,förrän nu när han börjat förskoleklassen..Så det där är ju så individuellt.

    Dom tänkte när han föddes att han kanske får börja skolan ett år senare,men den tanken skippade dom senare då han var så tidig med att läsa och skriva. Min brorsa var likadan,han lärde sig det tidigt och på egen hand dessutom. Så jag gissar att han ärvt det efter min brorsa,då han också lärde sig det på egen hand.

    Så han hade inga problem med att börja skolan.

    Men jag tycker också att dom borde få gå lekis och leka ett tag till innan allvaret kommer.

    1. Beatrice – Är lite till de jag vill komma, skolan borde individanpassas. Tyvärr så är den mer gjord för barn efter ålder. Jag tror inte på sånt. Jag tror barn lär sig olika snabbt och därför borde skolan vara gjord för individer istället för ålder. Nu som din brorson han anses ju tidig, men samtidigt så tänker jag att han också på grund av detta kanske inte heller får utbyte av skolan i den takt han skulle behöva. Han kanske rent av skulle kunna hoppa upp en klass men som det ser ut nu ska alla 6 åringar gå i samma, fast små bebisar jämförs ju inte på de viset.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Madeleine Stenberg

Orsakulla född (840211) boende i Falun. Mamma till William född (041003), i hemmet bor också mellanpudeltiken Skilla (190919). Jag älskar folkdräkt, finporslin och dalainspiration. Är glad, men reserverad och lugn men även harmonisk. Bloggen startade 2004 som en graviditets- och bebisdagbok. Idag är det så mycket mer!
Jobbar som examinerad specialpedagog, med lärarexamen & förskollärarexamen i grunden. Är utbildad FUR-doula, hjälpmamma och kursledare hos Amningshjälpen.

%d bloggare gillar detta: