Jag kör en bloggutmaning i augusti. Vill du följa med? Skriv en kommentar, och blogga om ämnet du med. Klickar du på länken, så kommer du till samtliga ämnen att skriva om.

Just i skrivande stund är det nog ganska märkligt för mig att svara på den frågan. Jag är inte peppad inför att börja skolan och jobbet igen, jag känner mig trött och slutkörd. Men om jag ska försöka ändå så säger jag så här.

Börja med att fundera på din sömn, bestämd dig för att mellan dessa tider ska jag sova. Själv går jag alltid och lägger mig 22:00 och går upp 6:15 under arbetsdagarna. Jag brukar vakna runt 5:30 men ligger då kvar i sängen en stund för att vakna i lugn och ro. Att lägga mig 22:00 betyder att jag är utvilad när jag går upp på morgonen. Jag har tänkt att försöka börja ta fler promenader under arbetsdagen och då på min rast, jag tror att detta kan medföra att jag skulle känna mig mindre trött.

Har du något bra tips att dela med dig av? Var med i dagens augustiutmaningsinlägg, och glöm inte att länka tillbaka till utmaningen, samt samtliga deltagare.

Deltagare i augustiutmaningen är:
Står du inte med på listan? Säg till så lägger jag till dig.

Amndiz
Kraka
it_is/Anette
Sweetwords
BP-Computerart
Madelena

Exotichummingbird

39 kommentarer

  1. Näee är inte det minsta peppead att komma tillbaka. Men gällande barn kanske man kan köpa ngn extra ny fin ryggsäck de kan få, samt pennor och pennskrin, men vad jag förstått så får inte barnen ha med sådant längre

  2. Bra tips,

    Jag är värdelös på att sova bra.
    Kan bestämma att jag ska lägga mig 22, men så slutar det med att jag surfar på mobilen till 02 istället.

    Kram kram

  3. Det där med sömn alltså… Jag går och lägger mig mellan 21:30-22:30, ibland ännu tidigare. Klockan ringer mellan 05:45-06:45, beroende på vilken typ av träning jag ska köra innan jobbet, men problemet jag har ibland är att jag vaknar mitt i natten, blir klarvaken och kan inte somna om på flera timmar. Det är jobbigt. Någon natt sådär ibland klarar man ju av, men när det blir flera nätter i rad, då går allt verkligen som i en dimma. Varför det blir så kan ju ha flera orsaker, men en del i det verkar vara månen. Vissa tror på det, andra inte, men det är inte ovanligt att jag sover dåligrt utan att ha en aning om att det vankas fullmåne eller precis har varit det, kollar upp det i efterhand och inser att det är fulmåne. Då kan det inte vara placebo tänker jag, eftersom att jag inte vet att det är fullmåne…

    SV: Ja, Tokyo är inte ens ett år bort nu, men vi får se om vi klarar av att kvala in dit. Vi har en chans på oss och det är EM i oktober. då måste vi placera oss som bästa ännu icke kvalificerade nation.

    Ta hand om dig, Madde!
    Johan recently posted..Vi är tillbaks!!!

  4. Super bra lista! Hjälper nog många! Sömnen är jätte viktigt!
    Lägger mig aldrig senare en 23.00! Kanske börjar bli gammal men har ingen ork längre, förr var man ju vaken hela nätterna hahah!

  5. Det med promenad på rasten funderar jag också på att göra. För då kommer man verkligen ifrån en stund och får ladda om. När jag jobbar så lägger jag mig vid 21 ? bra tips 🙂

  6. usch ja är oxå jätte ålig på det där att börja lägga sej i tid . barnen här liksom vvi har vänt på dygnet de tycker de är spännande typ o vva uppe sent men att få inn dem i vvanliga tider blir nog svårt .
    Ullie recently posted..Välkommen fina Augusti

  7. Tänk om man hade en sådan sömn som funkar. Jag är jättepigg på kvällarna & trött på dagarna. Om jag lägger mig tidigt för att testa vaknar jag alltid mitt i natten eller typ vid 02-03 & 05-06 & det är lite för tidigt för mig för jag börjar inte så tidigt på dagarna. & när klockan är när jag ska gå upp så är jag väldigt trött. Beror i o för sig på vilken årstid det är. Har jättesvårt att sova på nätterna på somrarna.

  8. Sömn är ju verkligen a och o jag är dock dålig på att lägga mig i tid.
    Men saker som kan förenkla att återgå för mig är det mkt planering vill ha en fin kalender.
    Vill få unna mig lite nytt till hösten .
    Samt att ha saker att se framemot som gör att man får något att längta till gör att jobbet går bättre.
    En upplevelse eller resa med familjen.

  9. Det är ju alltid så (åtminstone för mig) att man lägger till sig med semestervanor. Alltså man (läs: jag) lägger mig ju inte klockan 22:00 och ställer väckarklockan på 06:15 om jag är ledig. Ja, nu är jag ju pensionär så jag lägger mig när jag vill och går upp när jag känner för det. Kan lugnt säga att det är ingen bra vana alls!!!
    Så du är mycket smartare än jag. Grejen är ju den att man måste vara trött för att kunna somna, för annars funkar det ju inte. Så en riktig “sovrutin” som din är så mycket bättre. Å fler promenader ser säkert till att du är trött när du “ska vara det”.
    BP recently posted..Fem en fredag: Vecka 31 – Sommarminnen

  10. Är ju verkligen svårt att efter lång ledigt komma igång med skola/arbete! Bävar verkligen för att börja med de i framtiden efter att ha varit sjukskriven så länge, har ju såna sömnsvårigheter också ? Superbra att du ger tips fina, tack för de❤️

  11. Jag har alltid haft jättesvårt att lägga mig bestämda tider eller rättare sagt inte så värst sent när jag ska upp till skolan. Vet inte varför, men jag lyckas tillslut komma i i rutinerna men att börja innan sommarlovet är slut är så svårt. 🙂

  12. Jag är jätte opepp på att gå tillbaka till jobb så har faktiskt inget bra tips mer än att försöka tänka att sommaren faktiskt inte är helt slut bara för att man börjar jobba igen.. Det går ju att bada, sitta på uteserveringar ändå och njuta!

  13. Tack för tipset! <3 jag försöker gå lägga mig tidigare när jag ska upp och jobba, men av någon konstig anledning så är jag ändå jätte trött när jag vaknar på morgonen ??

  14. Ja det där med sömn är viktigt o att man tar hand om sig bättre, både att röra lite mer på sig o äta bra.
    Lite sorgligt att höra att sommaren inte gett dig lite mer energi, utan du har ingen motivation att komma igång med hösten. Hoppas att det vänder.

    Kramar

  15. Tycker sömnen är ett bra tips. Att komma in i rutiner är så viktigt och det är nog de bästa sättet.

  16. Jag tycker att det var bra tips. Jag är ju så himla dålig på det där med sömn, borde försöka få ordning på det så löser sig nog resten 🙂 Sömnen påverkar ju så himla mycket!

  17. Det är jättesmart med rutiner. Ha speciella tider man går upp och lägger sig. Aldrig haft sådana sovrutiner, men brukar räkna ut så jag vet att jag får ca 6 timmars sömn varje natt ?
    Förresten är jag med i bloggutmaningen! Bara inte hunnit skriva inlägg om dem pga gäster och fixat i hemmet ??

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Madeleine Stenberg

Orsakulla född (840211) boende i Falun. Mamma till William född (041003), i hemmet bor också mellanpudeltiken Skilla (190919). Jag älskar folkdräkt, finporslin och dalainspiration. Är glad, men reserverad och lugn men även harmonisk. Bloggen startade 2004 som en graviditets- och bebisdagbok. Idag är det så mycket mer!
Jobbar som examinerad specialpedagog, med lärarexamen & förskollärarexamen i grunden. Är utbildad FUR-doula, hjälpmamma och kursledare hos Amningshjälpen.

%d bloggare gillar detta: